Meditativ Yin Yoga

MED SARAH BJØRG

Yin yoga er det feminine aspekt af yoga. Det handler om at være frem for at gøre. Om ro frem for bevægelse. Og om at være med det, der er, i stedet for at ville ændre på noget.

Vi ligger i udstrækkende stillinger i 3-4 minutter. Vi bruger blokke, bolsters og tæpper for at gøre det behageligt for os, og for at gøre det muligt at tilrette stillingerne efter hvad vi hver især har brug for i dag. Mellem stillingerne holder vi pauser til at integrere og mærke roen og tilstanden.

  • Ro

  • Sundere bindevæv

  • Stærkere knogler

  • Bedre cirkulation

  • Mere balance

Hvad kan yin yoga gøre for os?

Yin yoga er en metode til at bringe opmærksomheden indad og lande i os selv i en travl og hektisk hverdag, som for mange af os er meget yang-præget – vi skal gøre, ændre, handle, udføre, planlægge og tage beslutninger. I yin skal vi intet af det. Vi skal blot være med det, der er. Observere uden af ændre. 

Hvorfor strækker vi ud?

Grunden til at vi laver strækkene er for at arbejde dybt i vores bindevæv. Et sundt bindevæv er vigtigt for at at energien løber optimalt i meridianbanerne, og det betyder noget for, at vores organer er sunde. Derudover giver de lange stræk en større bevægelighed, da bindevæv har det med at “gro lidt fast” – især jo ældre vi bliver. Strækkene styrker også knoglerne, der hvor bindevævet er tilhæftet, og det forbedrer cirkulation af blod og lymfe.

I restorativ yoga er der ingen stræk. Der ligger man blot i forskellige meget afslappende stillinger i fuldkommen ro. Hvis man ekstra stresset og ens nervesystem trænger til absolut ro, kan yin derfor godt virke lidt for intenst. Det ville i så fald være en idé at prøve restorativ yoga af i en periode og derefter gå over til yin.

Yin yoga med Sarah Bjørg

Alle yin yogalærere er forskellige, og det handler om at finde én, hvor kemien og den rette stemning er til stede, men også om at underviserens retning og særegenhed passer til dit behov som praktiserende. 

Mine yogatimer handler om ro og hvile. Yinstillinger kan være mere eller mindre yangprægede, og jeg udvælger næsten hovedsageligt stillinger, som er meget yinprægede, og som har afslapning og afspænding for øje. Der vil ikke være ret meget snak og stemingen er rolig og meditativ. Derfor er det en fordel, hvis du er vant til at nyde at være stille og at meditere – men det er bestemt ikke et krav. Vi afslutter hver gang med en lang yoga nidra. 

Yin yoga og skader

Hvis du har en fysisk udfordring eller en skade, kan stillingerne justeres efter dine behov, og ellers vil jeg foreslå dig en alternativ stilling. Du må derfor ikke tøve med at tage til yin yoga, selvom kroppen driller. Vi skal nok finde ud af det.

Hvornår:

Start torsdag d.
Sidste gang d.

Tid:

Torsdage

Pris:

xxx

Hvor:

Favn, Jægergårdsgade 14, 2. sal, 8000 Aarhus

Book en plads på holdet:

Mød underviseren: